Ajattelin hieman avata teknologisesta kulmasta että minkälainen tämä meidän Bizfit palvelun matka startup maailmassa on ollut tähän asti. Hypätessäni mukaan vastaamaan firmamme teknisestä puolesta, en tiennyt yhtään mihin olin ryhtymässä. Hyppäsin niin sanotusti sinne syvään päähän ja todella kauas omalta mukavuusalueelta. Alkuun tietysti pelotti ja jännitti että mitä tästä tulee, koska lähes kaikki oli uutta ja ennenkokematonta. Mutta mikä matka tämä on ollutkaan! Olen oppinut aivan valtavasti uutta, olen oppinut kysymään uudenlaisia asioita, näkemään asioita aivan toiselta kantilta, ottamaan selvää asioista mistä minulla ei ole hajuakaan. Tämä on ollut kyllä todellinen kasvuprosessi monellakin tapaa.

Paljon on myös virheitä matkan varrella tehty ja voin rehellisesti sanoa, että paljon niitä tullaan vielä tekemäänkin. Mutta virheitä ei saa pelätä, niistä pitää oppia. Itse uskon vahvasti siihen että: ”se joka virhettä pelkää, se virheen tekee”. Tätä vanhan valmentajani mantraa käytin myös urheilu-urallani hyväkseni. Joukkuelajissa tärkeimmällä paikalla pelatessa, virhe näkyi aina siellä tulostaululla, joten niitä ei saanut alkaa pelätä vaan piti olla rohkea. Sama pätee myös mielestäni yrityselämässä. Rohkea asenne auttaa asioissa eteenpäin.

Bizfit-palvelu

Ihan alussa minulla oli jonkinlainen iso kuva mielessäni, että minkälaista palvelua olemme rakentamassa, mutta tässä muutamien viimeisten kuukausien aikana palvelumme koko laajuus, toiminnallisuudet ja erilaiset mahdollisuudet ovat alkaneet hioutumaan muotoonsa. Tämä on ollut iteratiivinen prosessi missä ideaa on hiottu, muokattu, muutettu, välillä kyllästymiseenkin asti, mutta lopulta se on alkanut löytää lopullisen muotonsa, joka odottaa valmistumista tuotteeksi. Ja tuotehan ei ole koskaan valmis, vaan aina löytyy muutettavaa, korjattavaa ja uusia featureita lisättäväksi. Meillä on paljon uusia ideoita ja ajatuksia odottamassa toteuttamistaan.

Teknologisessa mielessähän me emme mitään uutta ja ihmeellistä ole keksineet, käytämme vanhoja tuttuja kommunikointitapoja uudella, kompaktilla ja helppokäyttöisellä tavalla ja liitämme mukaan oman mausteemme. Asiantuntijoiden ja yritysasiakkaiden välinen kommunikaatio tapahtuu joko chatin tai puheluiden välityksellä. Uutena mausteena me tuomme mukaan mahdollisuuden tilata palveluita tilauspohjaisesti. Tilauspohjaisuudella asiantuntijan palvelut ovat helposti saatavilla edulliseen hintaan koska tahansa ja yrittäjällä voi olla useita asiantuntijoita samaan aikaan tilauksessa eri liiketoiminnan osa-alueilta. Asiantuntijalla taas voi olla useita, jopa kymmeniä palvelunsa tilaajia samanaikaisesti palveltavana. Me paketoimme kaiken tämän yhteen pakettiin, minkä avulla kaiken tuon hoitaminen onnistuu helposti ja näppärästi. Luomme kokonaan uuden tavan ostaa ja tarjota asiantuntijapalveluita.

Maksupalveluna käytämme kansainvälisen maksunvälityspalvelun, Stripen palveluita, mikä mahdollistaa helposti myös ulkomaisten asiantuntijoiden ja yritysten liittämisen palveluumme heti alussa sekä helpottaa meidän maksuliikenteen hoitamista koko end-to-end ketjun osalta. Stripen palveluiden avulla saamme maksut jaettua asiantuntijoille helposti ja meidän toimiessa alustana, saamme otettua myös oman provisiomme maksuista, ilman erillistä säätämistä laskujen tms. kanssa. Se on helppoa sekä meille että asiantuntijoille. Palvelun käyttö on nyt ainakin kuukausimaksutonta sekä asiantuntija- että yritysasiakkaille. Aika näyttää tulemmeko tuomaan jonkinlaista kk-maksua palveluumme jossain kohtaa.

Teknologiset ratkaisut

Päädyimme käyttämään palvelussamme kolmannen osapuolen toteutusta chatin osalta. Valitsimme sitä varten Twilion palvelun, muutamien suositusten perusteella. Ja siihen tutustuttuamme, huomasimme että muokattavuudeltaan ja ominaisuuksiltaan se on erittäin sopiva meidän tarpeisiin. Kaunis ajatus ihan alussa oli, että saisimme rakennettua itse ko. toiminnallisuuden tuotteeseen, mutta hyvin pian kävi selväksi, että se veisi tässä kehitysvaiheessa aivan suunnattomasti aikaa ja pitkässä juoksussa se ei olisi oikea tie. Ylläpito ja päivittäminen kävisi tuskaiseksi jossain vaiheessa, joten päädyimme siihen, että hyödynnämme siihen sellaista osapuolta, kuka tekee sitä jo valmiiksi ja kenellä on siitä tietotaitoa ja kokemusta olemassa. Meidän on turha keksiä pyörää uudelleen.

Syksyllä teimme myös teknologisessa mielessä ison suunnanmuutoksen tuotekehityksen osalta, mikä siirsi meidän aikataulua usealla kuukaudella eteenpäin. Se oli raskas päätös, mutta se kannatti mielestämme tehdä. Alun perin meillä piti valmistua vain Android versio tuotteesta, mutta alkusyksystä päätimme kirjoituttaa koko tuotteen uusiksi React Nativella, joka mahdollistaa sen, että saamme samasta koodista ulos sekä Android että iOS versiot. Helpottaa ylläpidettävyyttä jatkossa, eikä tarvitse enää huolehtia tuotekehityksestä kahdelle mobiili-alustalle. Syksyn aikana pyysimme usealta eri yrityksiltä tarjouksia sen toteuttamiseksi. Niitä sitten vertailtiin ja koitettiin löytää meille sopiva kumppani. Lopulta kumppaniksemme valikoitui tamperelainen Haltu Oy. Heidän kanssaan yhteistyö on edennyt toivotulla tavalla ja pian saamme ensimmäisen version testikäyttöön asiakkaillemme. Tuotekehityksen aikana tehty palvelumuotoilu on myös avannut silmiä aivan uudella tapaa teknologisesta näkökulmasta. Pienikin muutos palvelun toiminnallisuuteen, malliin tai yleiseen rakenteeseen voi aiheuttaa isoja muutoksia teknologisella puolella. Tämän asian kanssa taiteilu on tullut tutuksi viime aikoina ja avartanut myös omaa ajattelua miettiessä erilaisia ratkaisumalleja eteen tulleisiin haasteisiin tuotekehityksessä.

Jatkokehitys

Syksyn ja alkuvuoden aikana toteutimme yhteistyössä TTY:n kanssa opiskelijaprojektina HTML5 -pohjaisen web version rakentamisen eli myös web-pohjainen ratkaisu tulee ilmestymään jossain kohtaa ulos asiakkaiden saataville. Saimme TTY-projektista erittäin hyvän pohjan minkä päälle voimme toteuttaa tulevan ratkaisumme. Siinä käytettyjä asioita hyödynnämme jo nyt RN kehityksen aikana, helpottaa jatkossa web version integroimista nykyisen backendin kanssa. Tavoitteenamme on saada ulos tuote, joka toimii niin mobiilissa kuin tietokoneissakin. Tällä tavoin voimme tarjota asiakkaillemme saumattoman asiakaskokemuksen, riippumatta päätelaitteesta. Asiakas ei ole sidottu vain yhteen laitteeseen vaan hän voi ottaa session mukaan ja hoitaa asiansa missä ja miten hän haluaa. Ajatellaanpa että esim. yrittäjä on työpaikallaan ja kysyy chatissa neuvoa asiantuntijalta johonkin haasteeseensa meidän sovelluksella läppärinsä avulla. Keskustelun edetessä hän huomaa, että hänen täytyy kuitenkin lähteä, jolloin hän avaa applikaation kännykästään ja jatkaa samaa keskustelua asiantuntijan kanssa bussissa matkalla kotiin. Kotiin päästyään, hän avaa tablettinsa kautta keskustelun vielä kertaalleen ja sopii tarvittavat asiat asiantuntijan kanssa, ennen kuin jatkaa illan muita askareita. Kuulostaa ihan hyvältä, eikö. Ihan tässä ei vielä olla, mutta tähän pyritään. Bizfit-palvelu haluaa olla kokonaisvaltainen asiakaskokemus, missä yhteydenpito on tehty mahdollisimman helpoksi, paikasta sekä ajasta riippumattomaksi ja ennen kaikkea edulliseksi. Liity mukaan asiantuntijaksi tai yritysasiakkaaksi ja ole mukanamme ensimmäisten joukossa rakentamassa tulevaisuuden asiantuntijapalveluita!