Miten voisit tehostaa omaa ajankäyttöäsi? Saatko apua liiketoiminnan ongelmiin heti kun sitä tarvitset vai joudutko käyttämään asioiden selvittelyyn ja avun hankkimiseen suuren osan työajastasi? Lue miten Bizfit auttaa sinua keskittymään olennaiseen.

Kuvittellaanpa tilanne, jossa saat asiakkaalta merkittävän ison tilauksen

Kauppa on sinulle todella iso, mutta sopimuksessa on muutama asia, minkä selvittämiseen tarvitset lakimiehen apua. Et halua sitoutua sopimukseen, mitä et täysin ymmärrä. Asia pitäisi selvittää mahdollisimman pian, jotta saatte nimet paperiin.

Etsit googlesta lähialueen lakitoimistoja ja luet eri lähteistä, minkä tyyppinen lakiasiantuntija voisi sinua sopimusasiassa auttaa. Lopulta löydät mielestäsi oikean asiantuntijan ja päätät soittaa hänelle. Ei vastausta. Jätät viestin, jossa kuvaat lyhyesti asiasi. Parin tunnin päästä asianajaja soittaa takaisin ja pääset vihdoin tarkentamaan ongelmaa hänelle. Hän kuuntelee asiasi ja ehdottaa että voisitte tavata ja käydä sopimuksen läpi. Seuraava vapaa aika hänellä on vasta seuraavan viikon tiistaina. Se tuntuu kohtuuttoman pitkältä ajalta, melkein viikon päässä. Mutta koska muutakaan ei ole tarjolla, otat tarjouksen vastaan. Loppuviikon aikana asiakkaasi kyselee sopimuksen perään ja stressaat, ettet saa asiaa hoidettua aiemmin. Pahoittelet ja lupaat palata asiaan heti, kun saat muutaman asian selvitettyä.

Lopulta kauan odotettu tiistai saapuu ja pääset kasvokkain lakimiehen kanssa. ”Asioilla, palaan pian” -kyltti roikkuu kauppasi ikkunassa, koska olet yrityksesi ainoa työntekijä ja joudut laittamaan liikkeesi kiinni siksi aikaa. Esittelet asianajajalle asiakkaalta saamasi sopimuspaperin ja kerrot kuinka et ymmärrä, mitä nämä muutamat kohdat tarkoittavat. Asianajaja lukee sopimuksen läpi ja toteaa sen olevan yleisesti tällä alalla käytettävä standardisopimus. Sinua askarruttavat asiat koskevat erityyppisiä tilauksia, kuin mistä tässä teidän välisessä sopimuksessa on kyse. Kaikki tilaustyypit on vain jätetty sopimukseen, koska ilmeisesti se on peruspohja, mitä yritys käyttää kaikkien toimittajiensa kanssa.  Huokaat syvään, mitään muutoksia ei siis tarvita ja kaikki on kunnossa.

Vajaan puolen tunnin tapaamisen jälkeen kiität asianajajaa neuvoista ja lähdet takaisin kohti liikettäsi. Avaat kauppasi ja laitat heti hyväksytyn sopimuspaperin sähköpostitse asiakkaalle, hyvillä mielin siitä, että kaikki on kunnossa. Saat haluamasi ison tilauksen, vaikka asian selvittämiseen menikin lähes viikko ja mitään muutoksia sopimukseen ei tarvittu. Viikon päästä postissa tulee asianajajan lasku, 172 €. Maksat kuitenkin hyvillä mielin, olithan juuri saanut ison tilauksen.

Miten tätä prosessia voisi tehostaa ja nopeuttaa?

Otetaanpa käsittelyyn sama esimerkki, toisesta näkökulmasta

Saat isolta asiakkaalta sopimuksen tilauksesta, minkä kaikkia koukeroita et ymmärrä täysin ja tarvitset niiden selvittämiseen apua. Olet jo pidempään ollut Bizfit-palvelun käyttäjä ja maksat kuukausipohjaisella laskutuksella lakimiespalveluiden käytöstä, eräälle hyviä vertaisarvioita saaneelle asianajajalle, joka toimii 500 km päässä kotikaupungistasi. Hänen määrittelemänsä hinta chat-palvelusta on 28 € kuukaudessa. Olet ollut palvelun tilaaja kaksi kuukautta, ja olet häntä jo pariin otteeseen muissa asioissa konsultoinut ja havainnut saamasi neuvot hyviksi. Asianajaja vastaa yleensä nopeasti palvelun kautta, vaikka useampia asiakkaita palveleekin.

Avaat Bizfit-sovelluksesta chatin asianajajan kanssa ja kerrot hänelle saamastasi sopimuksesta, ja että tarvitset apua näiden muutaman asian selvittämiseen. Liität sähköisesti asiakkaalta saamasi sopimuspaperin liitteeksi keskusteluun. Asianajajan kanssa yhteisesti sovittujen chat-käytäntöjen mukaan, hän tarkistaa tilaajiltaan saamansa chatit kerran päivässä ja palaa asiaan viimeistään seuraavana arkipäivänä. Suljet sovelluksen hyvillä mielin ja jatkat yrityksesi pyörittämistä tietoisena siitä, että huomenna viimeistään saat vastauksen asiaasi. Sopimuksen lähettäneelle asiakkaallekin lupaat palata asiaan joko huomenna tai ihan viimeistään ylihuomenna.

Seuraavana päivänä huomaat Bizfit-sovellukseen tulleen uuden viestin. Asianajaja on lukenut läpi lähettämäsi dokumentin ja kertoo sen olevan alalla yleisesti käytetty standardisopimus. Asiat mitkä sinua askarruttivat, eivät tässä tapauksessa koske sinua. Niissä puhutaan erityyppisistä tilauksista kuin mistä teidän välisessä sopimuksessa on kyse. Yritys ilmeisesti käyttää samaa sopimuspohjaa kaikkien toimittajiensa kanssa. Muilta osin sopimus on myös kunnossa. Kiität asianajajaa neuvoista ja toivottelet hänelle hyvät viikonloput. Nyt kun sopimus on kunnossa, lähetät sen saman tien hyväksyttynä takaisin asiakkaallesi ja saat kiitosta, kun asia hoituikin odotettua nopeammin.

Digitalisaatio luo uusia tapoja hoitaa asioita

Toisena kuvattu tilanne kuulostaa paljon paremmalta, eikö totta? Ongelmasta ratkaisuun kului vuorokausi ja yrittäjän työaikaa asian selvittämiseen kului vain puolisen tuntia. Konsultointi Bizfitin kautta sujui ilman turhaa stressiä ja ennen kaikkea edullisesti. Yrittäjä ei joutunut sulkemaan liikkettänsä lähtiessään tapaamaan asiantuntijaa. Kahden kuukauden aikana yrittäjä on käyttänyt asiantuntijan palveluita kolme kertaa ja maksanut niistä yhteensä 56 €. Kuukausiveloituksen maksaa mielellään, kun tietää että ongelmien ilmaantuessa voi luottaa taskusta löytyvän, hyväksi havaitun, asiantuntijan apuun.

Tulevaisuudessa asiantuntijapalveluiden tarjoaminen ja hankkiminen mullistuu. Digitalisaatio tulee luomaan ihan uudenlaista työtä yritysvalmennuksen parissa, jotka tulevat helpottamaan ja tehostamaan yrittäjän arkea huomattavasti.

Yrittäjä, varaa paikkasi digipalveluiden eturintamassa ja liity mukaan Bizfit-palveluun! Jätä yhteystietosi ja saat tiedon ensimmäisten joukossa, kun palvelu aukeaa. Bizfit-asiantuntijaksi voi ilmoittautua ennakkoon täällä.